Turbina este o piesa importanta in ansamblul motor al unui vehicul, care poate creste cu pana la 40% puterea acestuia. In conditii normale, o turbina ar trebui sa functioneze corect de-a lungul intregii vieti a motorului. Totusi, exista situatii in care aceasta piesa ajunge sa se uzeze.
Din fericire, la foarte multe tipuri de uzura exista varianta unor reconditionari turbo, care ii ajuta pe soferi sa economiseasca bani.
Pentru a putea face la timp reconditionarea insa, soferii trebuie sa isi poata da seama cand turbina incepe sa dea semne de uzura.
Care sunt semnele care arata ca turbina nu mai functioneaza corect?
Exista cateva avertismente care ar trebui sa ridice semne de intrebare. Conform celor de la turbine-auto.ro, cele mai importante sunt urmatoarele:
• Apare un fluierat turbina. Este un zgomot asemanator cu cel produs de sirena de politie, ce devine din ce in ce mai puternic odata cu trecerea timpului;
• Puterea automobilului scade. In momentul accelerarii autovehiculul nu mai trage cum o facea odata, ceea ce este un semn clar ca turbosuflanta poate sa aiba probleme;
• Creste simtitor consumul de ulei al autovehiculului;
• Fumul evacuat ajunge sa fie foarte mult;
• Apar semne in bord, care de regula semnaleaza alte probleme sau simptome, insa pot fi cauzate de o turbina defecta;
• Creste in mod simtitor consumul de combustibil.
Care sunt motivele care duc la defectiunile turbosuflantei?
1. Exploatarea de lunga durata. Chiar daca in mod normal ar trebui sa aiba o durata de viata similara cu cea a motorului, exploatarea pentru mai bine de 100 000 de km poate sa ii fie fatala. Este bine ca dupa ce masina atinge 100 000 de km sa se faca o diagnoza a turbinei.
2. Defecte de fabricatie. Etansarile defectuoase, sigiliile slabe sau materialele de proasta calitate pot duce la uzura rapida si la pierderea gazului utilizat de turbosuflanta pentru a creste puterea motorului;
3. Folosirea unui ulei de slaba calitate. Un ulei de proasta calitate sau un ulei invechit poate duce la depunerea de carbon in turbosuflanta si la defectarea acesteia;
4. Condusul cu motorul subturat. Este un obicei care poate duce la blocarea ansamblului rotativ al turbinei;
5. Supraincalzirea. In mod normal, inainte de a pleca cu masina este bine ca aceasta sa fie pornita si lasata la relanti cel putin un minut. In caz contrar, turbina se poate supraincalzi si in timp poate ajunge sa cedeze.
In general, o turbina de buna calitate utilizata cu un ulei de buna calitate si exploatata corect nu ar trebui sa genereze probleme. Este bine, totusi, sa se asculte semnele date de masina si sa se exploateze corect automobilul: schimburi de ulei efectuate la timp, evitarea accelerarii bruste sau conducerii cu motor subturat, efectuarea unor diagnoze o data la 100 000 de km si schimbarea filtrelor la timp.
In cazul in care apar defectiuni la turbina nu este nicio tragedie, deoarece exista servicii de reconditionari. Totul este ca defectul sa fie sesizat la timp.