Legenda din India spune povestea despre prințul Dharma, care și-a părăsit patria pentru a pleca în China, pentru a predica budismul. În timpul misiunii sale pe un parcurs de 9 ani, acesta a promis că nu o să se culce. Spre sfârșitul celui de-al treilea an, când a ajuns să fie depășit de oboseală, a luat câteva frunze de arbust de ceai și le-a mestecat, dându-i puterea de a rămâne treaz pentru încă 6 ani.
Versiunea japoneză pe seama aceleiași povestiri îl prezintă pe prinț epuizat, adormit, la trezire ajungând să își rupă propriile pleoape prin prisma dezgustului creat. Locul de pământ unde pleoapele au fost aruncate au produs acești arbuști de ceai care dau puterea de a ține pleoapele deschise.
Tradițiile chineze
În China, ceaiul a fost apreciat începând cu anul 2.000 i.Hr. pentru scopurile sale medicinale dar și pentru calitățile sale revigorante, fiind de asemenea folosit ca și dar, ritual de curte sau pentru închinarea stramoșilor.
Începând cu secolul al IX-lea, ceaiul a început să fie exportat și în afara Chinei, în ziua de astăzi fiind unul dintre cei mai mari furnizori de ceaiuri.
Tradițiile japoneze
În Japonia, ceaiul a fost pentru prima dată servit în templele budiste pentru călugări, preoți și clasa conducătoare. Luxul de a consuma ceai a devenit în cele din urma o necesiate în viața cotidiană japoneză. Japonezii consumă o mare varietate de ceaiuri verzi, culoarea și delicatețea gustului fiind importante pentru aceștia.
Tradițiile indiene
India este cel mai mare exportator de ceai din lume. Multe soiuri de ceai sunt produse în India. Darjeeling, cunoscută și sub denumirea de “șampania de ceaiuri” crește foarte mult la poalele munților Himalaya. Doar la această altitudine și microclimat este posibil să se producă o creștere lentă a frunzelor, cu o putere atât de delicată și complexă. Ceaiurile Assam sunt cultivate în nord-estul Indiei. Zonele muntoase Nilgiri din sudul Indiei sunt cunoscute pentru ceaiurile fine, aromate, de fructe.
Tradițiile ceaiului rusesc
Ceaiul a ajuns în Rusia din China, având un cost ce îl făcea disponibil doar pentru oamenii bogați. Ulterior a devenit accesibil tuturor persoanelor, fiind pentru ruși băutura caldă, ideală. Rușii beau în general ceai negru, fiind adesea îndulcit cu zahăr, fructe sau gem.
Tradițiile ceaiului în Franţa
Unul dintre primii consumatori de ceai din Franța a fost regale Ludovic al XIV-lea, care bea ceai în mod regulat, fiindu-i recomandat din motive de sănătate. Ulterior, ceaiul a devenit popular, existând o multitudine de sortimente, în funcție de eveniment sau chiar oră din zi. Francezii au ridicat patiseria la rang de artă, dulciurile fiind perfecte alături de o cană de ceai.
Tradițiile ceaiului în Marea Britanie
Marea Britanie se află printre țările cu cei mai mulți consumatori de ceai pe cap de locuitor. Aceștia au obiceiul de a consuma zilnic ceaiul în jurul orei 16:00. Standardele de ceai englez include amestecuri de ceai negru.
Tradițiile de ceai din America de Nord
Până la cel de-al doilea război mondial, ceaiul a fost cea mai consumată băutură caldă a Statelor Unite. SUA și a adus contribuția la cultura ceaiului global, prin popularizarea ceaiului rece. În ultimii ani, cererea de ceaiuri a crescut dramatic. Magazinele de ceaiuri se deschid săptămânal, făcând ceaiuri de calitate, băuturi inovatoare și produse legate de ceai accesibile multor americani.
Tradițiile de ceai astăzi
Diferitele istorii și ritualuri cu privire la această băutură ne reamintesc că ceaiul este mult mai lumesc decât mulți pot crede. Fără aceste diferențe culturale ne putem gândi la ceai ca fiind mai mult decât o băutură caldă. Cercetările din domeniul sănătății și al stilului de viață sănătos au demonstrat că ceaiul este o băutură benefică organismului nostru. Ceaiul este gândit ca o alternativă pentru ceai și sifon. Este o băutură fără calorii, naturală, neacoperită de aditivi. Producatorii de produse cosmetice, parfumuri și produse de îngrijire a pielii dezvoltă, de asemenea, noi produse care integrează beneficiile și plăcerile ceaiului.
Idealul este de a combina aspectele practice ale băuturii cu frumusețea metodelor unice și inventive de servire. În acest fel, nu numai că vom aduce un omagiu acestei bauturi ci îi vom aduce și cât mai mulți consumatori.