Acasă Food & Drinks Interviu: De la hobby la antreprenoriat cu Vlad Ignat, patron The Real...

Interviu: De la hobby la antreprenoriat cu Vlad Ignat, patron The Real Beer Shop

Până în anii recenţi, berea artizanală se găsea în România la fel de rar precum blugii înainte de ’89. În prezent însă, e suficient să ieşi puţin din casă din casă pentru a constata cât de mult s-au schimbat lucrurile: piaţa berilor artizanale e în floare, iar românii pare că se bucură mai mult ca oricând de cunoscuta lor pasiune pentru bere.

Ca să aflăm mai multe despre evoluţia berilor artizanale în România, am mers exact la ţintă şi l-am luat la întrebări pe patronul Real Beer Shop, care ne-a povestit cum e să faci afacere din plăcerea de a gusta o bere craft.

Cine caută, găseşte

Q: Vlad, deţii magazinul Real Beer Shop de aproape doi ani, şi afacerea este în creştere. Cum ai ajuns, de la penuria de beri de calitate din România anilor recenţi, să te înconjori în prezent de cele mai interesante şi variate sortimente de beri craft?

R: Despre beri artizanale ştiam de când, cu mai mulţi ani în urmă, o vizitam pe mătuşa mea, care este stabilită în Belgia, ori Belgia este renumită pentru berile sale artizanale, îndeosebi pentru tradiţia berilor de abaţie. Ştiam că în România astfel de beri se găseau foarte greu pe atunci, aşa că bucuria a fost pe măsură  când am descoperit unul din rarele magazine care comercializau beri craft. Am dezvoltat o relaţie de prietenie cu proprietarul magazinului, care acum doi ani mi-a spus că din cauza unor probleme de sănătate trebuie să vândă afacerea. Pe atunci lucram cu normă întreagă, şi cu toate că fabricasem acasă câteva beri artizanale, nu mă aşteptam, nu visam că voi fi proprietarul unui astfel de magazin.

Q: Dar ce nume te-a încurajat ca să iei decizia de a deveni antreprenor?

R: Anul 2016 a fost un punct de cotitură pentru mine, m-am căsătorit, am aflat că voi fi părinte şi am luat deciza foarte repede. Până să se ivească ocazia asta tot mă gândeam că vreau să demisionez, dar nu găseam curajul pentru asta. ŞI când s-a ivit ocazia asta am luat decizia foarte repede. Eram pasionat de craft beer, dar nu ştiam nimic despre afaceri. Nu ştiam ce e o factură proformă, cu se face o stornare, nimic despre toate astea. Dar nu mai voiam să lucrez pentru altcineva. În schimb, să pot vinde berile mele preferate, asta nu era o ocazie cu care să mă întâlnesc în fiecare zi.

interor The Real Beer Shop

Q: Cum te-ai adaptat în noul context?

Am avut destul noroc, fiindcă magazinul era deschis de câţiva ani şi patronul îşi formase o clientelă şi un ritm de lucru, astfel că nu am fost nevoit să pornesc totul de la zero. A fost mai dificil la început să mă adaptez la noul regim de viaţă, fiindcă nimic din asta nu avea un corespondent în ce mai făcusem. Am început să citesc, să mă documentez în profunzime despre beri artizanale şi antreprenoriat. Acum şi noaptea citesc despre beri: cred că 80% din ceea ce citesc e legat de beri şi afaceri. Ştiu că e foarte important să fiu mereu la curent cu noutăţile din domeniu, fiindcă în România e o piaţă mică de consumatori de bere craft.

Q: Dacă am ajuns în acest punct, spune-ne mai mult despre cum arată piaţa românească de craft beer şi care este evoluţia cererii între consumatori?

R: Am făcut un calcul împreună cu alţi oameni din domeniu şi am estimat că berea craft ocupă mai puţin de 1%  din totalul market share-ului românesc de bere. Prin comparaţie, Bulgaria are 5%. Pe de altă parte, este evident că numărul berăriilor este în creştere, la fel şi cel al locarilor care se aprovizionează cu beri artizanale, lucru încurajator, care arată că există o creştere a cererii. E un semnal bun, în România piaţa de bere craft e în dezvoltare şi sunt multe de făcut în zona aceasta şi loc pentru competiţie sănătoasă. Creşterea cererii se simte în marile oraşe, în Bucureşti, în Cluj şi Timişoara, Braşov şi altele.

În ultimii trei ani mai ales numărul berăriilor a crescut foarte mult: dacă acum trei ani aveam mai puţin de zece berării în toată România, în prezen sunt aproximativ 50, iar cifra este în creştere. Problema nu este însă cererea, fiindcă mulţi ar dori să consume beri artizanale, însă nu toţi îşi permit să o facă: numărul celor care îşi permit să dea 15-20 de lei pentru o bere artizanală, în loc de trei lei nu a crescut la fel ca numărul berăriilor.

Q: Cum arată concurenţa în aceste circumstanţe?

Au intrat mai mulţi competitori în domeniu, dar asta nu poate fi decât un lucru bun, fiindcă fiecare face în felul său partea sa de pionierat, şi chiar dacă nu toate produsele sunt excelente, fiecare are locul său în piaţă: sunt atâţia oameni care beau bere de proastă calitate, încât fiecare producător de craft poate găsi un public căruia să-i diversifice şi să-i educe gusturile. Acum a început bătălia pentru preţuri mai mici, e un simptom al economiei româneşti: s-a văzut că nu toţi pot vinde produse de calitate şi acum toţi încearcă să găsească soluţii de mijloc.

interior The Real Beer Shop

Q: Tu cum te-ai adaptat la cererea de pe piaţă? Ai adus schimbări magazinului?

R: Am lucrat foarte mult pentru dezvoltarea magazinului. În primul rând, am renunţat la mai multe beri, pentru a face loc altora noi. Am schimbat direcţia iniţială a magazinului şi am optat pentru o strategie diferită: pe scurt, încerc să nu fac eu selecţia, ci să-i las pe clienţi să o facă. Eu vreau să văd ce produse sunt mai solicitate, fiindcă orice bere craft are loc aici, în măsura în care este solicitată.

Q: Şi ce anume caută clienţii care trec pragul magazinului?

Sunt mai multe categorii de clienţi, există spre exemplu oameni care nu ratează absolut nici o nouă bere craft produsă autohton, sau sunt adevăraţi beer travelers şi pasionaţi care călătoresc la festivalurile internaţionale de beri artizanale. Clienţi precum aceştia sunt informaţi şi pretenţioşi, dar există şi o categorie de curioşi care se lasă cu plăcere îndrumaţi. Eu nu pot decât să încerc să facilitez tuturor acestora accesul la cele mai noi şi interesante sortimente internaţionale de bere craft.

Q: Există un profil al clienţilor fideli?

R: Nu neapărat, dar sunt anumite caracteristici care revin: cei mai mulţi clienţi au peste 30 de nai, toţi călătoresc foarte mult, cred că au o situaţie financiară relativ bună, sunt cu siguranţă educaţi şi- fireşte- le place berea. Ca fapt inedit, sunt mulţi clienţi care sunt obişnuiţi cu degustările de vin, şi se re-orientează către beri artizanale. În plus, sunt mulţi consumatori amatori care spun că după ce au încercat o bere craft nu-şi mai doresc să revină la berile comune din piaţă.

Am avut parte şi de câteva episoade mai ieşite din comun: am fost într-o zi vizitat de un grup de soldaţi americani de la baza din Kogălniceanu, care aflaseră de magazin. Au închiriat o maşină,  au venit aici, şi nu au terminat de cumpărat decât atunci când nu a mai încăput nici o bere în maşină. Apoi, există clienţi care lucrează în corporaţii, iar pentru unii dintre ei se prezintă mamele împreună cu o listă lungă de cumpărături, şi nu e ceva ieşit din comun să vezi doamne mai în vârstă care cumpără beri craft.

 

Q: Câte sortimente se găsesc la Real Beer Shop şi care sunt cele mai interesante?

R: You name it, we have it: încercăm să avem constant aproximativ 400 de sortimente, dintre care aproximativ 80 sunt produse româneşti. Sunt beri acre, beri cu peste 40% alcool, beri făcute cu castraveţi, cu alge, chilli sau sare…Vrem şi reuşim să ţinem pasul cu toate berile din Europa: avem beri cu stocuri limitate, de pildă Superstion Middery, avem sticla cu numărul 506 din 750, doar trei astfel de beri au ajuns în România.  Cea mai tare bere din lume produsă natural se gaseşte tot aici şi se numeşte Sink the Beast Mark, e o bere cu totul inedită, cu 42% alcool, produsă de una din cele mai la modă berării, Brew Dog, din Irlanda.

Q: Dintre 400 de sortimente, care sunt favoritele tale?

R: Cred că farmecul berii artizanale este tocmai despre despre a continua să explorezi şi să îţi educi gusturile în cât mai multe direcţii. Preferinţele mele diferă de la an la an, de la sezon la sezon. Pot spune că am început cu berile belgiene, care mi-au plăcut pentru mult timp, apoi am trecut la weiss-uri, apoi Indian Pale Ale, Stout-uri şi Imperial Stout-uri, şi mai recent la beri de sezon şi acrituri. Gusturile evoluează, diferă şi se schimbă în continuu, iar berăriile fac în aşa fel încât să nu poţi avea o singură preferată, fiindcă mereu apare ceva nou. Dacă stau să mă gândesc, există mii de sortimente pentru fiecare gust. Experimentul este o caracteristică în lumea berii artizanale:   întotdeauna vrei să vezi ce mai poţi face pornind de la aceleaşi.

Q: Unde se mai pot găsi beri artizanale de la magazinul tău?

R: De obicei la degustări, sau la festivaluri de profil. Am participat recent la Bucharest Craft Beer Festival, care a fost un real succes. Am adus apoi din stocul rămas câte ceva la prietenii noştri de la Atelier Pinion, unde am continuat festivalul.  Sunt şi petreceri private pe care le aprovizionăm, petreceri coroprate de unde primim solicitări. Avem prieteni peste tot, cea mai bună bere şi ne bucurăm unii de alţii cu fiecare ocazie. Craft beer-ul îţi deschise uşa către un stil de viaţă, către comunităţi care aduc laolaltă oameni interesanţi.

Vlad Ignat, patron The Real Beer Shop

Q: Eşti încă la început de drum, dar cu siguranţă poţi desprinde din experienţa acumulată câteva impresii despre viaţa de antreprenor. Cum reuşeşti să faci faţă provocărilor inerente?

R: Am spus că a exista o teamă firească la început, apoi faptul că nu poţi prevedea ce urmează, sunt lucruri cu care m-am confruntat, şi au existat momente copleşitoare de nesiguranţă şi epuizare, dar organizarea este un element esenţial. Mi s-a recomandat să apelez la un planner, este ceva simplu, un afişaj calendaristic mare pe care l-am lipit pe perete, şi pe care întocmesc planul de afaceri în avans. Nu reuşeşti să-l respecţi întotdeauna, dar te ajută enorm. Ca antreprenor e imperativ să fii mereu receptiv la evoluţiile pieţei, să ţii pasul cu tendinţele, să fii prezent şi să nu te temi de competiţie: competiţia te ajută foarte mult!

Pe Vlad îl puteţi găsi aproape zilnic la The Real Beer Shop (str. Vasile Lascăr, 208), pregătit cu multă bună dispoziţie şi beri artizanale pe măsură. Do not miss out.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Must Read

FaceApp, aplicația care schimbă fețele oamenilor, are probleme în ceea ce privește politica de confidențialitate

FaceApp, aplicația descărcată de peste 700.000 de ori în fiecare zi, cea care schimbă fețele oamenilor, nu este văzută cu ochi buni de experți....

Descopera ambianta si confortul de vis cu un semineu pe lemne modern

Un semineu lemne in livingul dumneavoastra inseamna o atmosfera magica care va va incalzi fiecare zi de iarna. Cu o evolutie impresionanta din punct...

Cum sa alegem dormitoare potrivite dintre sute de oferte?

Sa incepi cautarea pentru mobila dormitoare este un lucru destul de entuziasmant fiindca orice mobilierul nou va aduce in casa ta un plus de...

Ce s-a întâmplat la nunta lui Sergio Ramos? Informații din culise

Un angajat ce s-a ocupat de organizarea nunții lui Sergio Ramos cu Pilar Rubio a vorbit despre neregulile din spatele evenimentului de lux. „A fost...

Cum ar fi trebuit să se încheie serialul Game of Thrones? Declarații oficiale de la regizor

Miguel Sapochnik, regizorul serialului Game of Thrones, a vorbit despre modul în care își dorea să arate finalul. Acesta voia să șocheze telespectatorii. „Voiam să-i...